Tegenliggers & Dwarsliggers.

Ren ik nu altijd aan de verkeerde kant of bevindt de rest van de Nederlandse hardlopers en wandelaars zich steevast aan de verkeerde kant van de weg? Altijd weer die onzichtbare strijd. De vragende, ontwijkende (“ik heb je niet gezien hoor..”) en meestal boze blik van de tegenligger wanneer we dreigen te botsen. Wie moet er aan de kant?

Meestal, eigenlijk altijd, verlies ik deze psychologische strijd en loop ik naar de overkant of met een grote boog om de tegenligger heen. Altijd heb ik daarna een rotgevoel, als heb ik een wedstrijd verloren. Ik ga aan de kant omdat ik twijfel. Ik weet eerlijk gezegd de spelregel niet meer die ik als kleuter al op school leerde. Binnen de bebouwde kom loop je, bij gebrek aan een voetpad, aan de %$# kant en buiten de bebouwde kom loop je &^%. Ik weet het gewoon niet meer! Links, rechts of toch weer links! En waarom weet de rest van Nederland het klaarblijkelijk wel? Of toch niet…. Ook van mijn loopmaatjes krijg ik op zondagmorgen tijdens onze lange duurlopen van 2 uur of langer geen bevredigend antwoord op deze knagende vraag. Gezamenlijk steken we geïrriteerd over naar de andere kant of lopen we met een grote boog om de dwarsligger(s) heen, waarbij de geanimeerde gesprekken over vrouwen, werk, sex en hardlopen even stilvallen. (Over 2 van die onderwerpen weten mijn loopmaatjes dan weer wel alles!). De dwarsligger, of toch gewoon een tegenligger, krijgt uit protest geen groet!

Maar nu ben ik het zat! Ik ga uitzoeken wie de (verkeers)wet aan zijn zijde heeft. Ik meen mij namelijk te herinneren eens gelezen te hebben over een wijziging in de tachtiger jaren van de vorige eeuw van een oude verkeerswet die over dit onderwerp handelt. Voor de oplettende lezer; ik heb nog niet aangegeven aan welke zijde van de weg ik loop. Ik loop rechts en dat doe ik zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De rest van Nederland, de dwarsligger, loopt links. Ook zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

 De (nieuwe) regels:

http://www.atletiekunie.nl/index.php?page=427

Werkt de link niet? Website: atletiekunie, kies vervolgens menu loopsport (rechtsboven), dan kies je voor running. Aan de rechterzijde selecteer je dan informatie

(samenvatting)

In de wet (RVV1990) staat in artikel 4 dat voetgangers gebruik maken van het trottoir of voetpad, van het fietspad of het fiets/bromfietspad als een voetpad of trottoir ontbreekt en van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan als ook een fietspad of fiets/bromfietspad ontbreekt.

Vóór invoering van het huidige RVV stond tevens in de wet dat voetgangers buiten de bebouwde kom aan de linker kant van de weg moesten lopen als een voetpad of fietspad ontbrak. Op die manier konden voetgangers het autoverkeer zien naderen, en dat werd veiliger geacht voor voetgangers. Met ingang van 1991 is deze verplichting geschrapt. Voetgangers mogen zelf kiezen aan welke kant van de weg ze lopen. De plaatselijke omstandigheden kunnen namelijk zodanig zijn dat rechts lopen veiliger is dan links lopen.

Het is niet mogelijk aan te geven dat links, dan wel rechts lopen altijd veiliger is. Het wordt in de ogen van Veilig Verkeer Nederland terecht toegestaan dat voetgangers zelf beoordelen wat de veiligste kant van de weg is.

Nou dat is lekker dan! Ik heb in ieder geval de wet niet tegen mij, maar de rest van de dwarsliggers dus ook niet. We zijn vanaf RVV1990 allemaal dwarsliggers! Het beste is nog om als beschaafde weggebruikers de discussie aan te gaan wie op het moment van kruisen de veiligheid, of juist het gevaar, correct heeft ingeschat. Meningsverschillen zijn hierbij uiteraard niet uitgesloten, met heftige discussies en misschien zelfs knokpartijen als gevolg. Ik heb tijdens mijn training geen tijd voor knokpartijen met dwarsliggers, zeker niet tijdens een interval waarbij tijd een belangrijke rol speelt. Ik ben dus bij wet gedoemd tot psychologische oorlogsvoering!

Jammer! Een goede wet geeft duidelijkheid. Ik had graag de wet weer (opnieuw) uit mijn hoofd geleerd, desnoods vanaf dat moment van weghelft gewisseld, maar dus wel zekerheid gehad. Ik had dan tijdens de zondagse duurloop stencils met de juiste richtlijnen en wetten kunnen uitdelen aan de dwarsliggers om hen zodoende weer op te voeden tot gerespecteerd tegenligger. Gemiste kans van de politiek!

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

19 reacties op Tegenliggers & Dwarsliggers.

  1. Inez zegt:

    Links lopen buiten de bebouwde kom is prima, zolang je maar de berm in gaat als er tegemoetkommend verkeer aankomt.

  2. Rene zegt:

    Mooi herkenbaar stuk.
    Natuurlijk moeten hardlopers ook zoveel mogelijk rechts aanhouden en als iemand toch zo eigenwijs is om links te gaan lopen dan zal die persoon bij een gelijkwaardige tegenligger gewoon naar rechts moeten uitwijken. Helaas gedragen veel linkslopers zich als een halsstarige autist die meent dat hij/zij de regels voor zich zelf kan aanpassen en blijven ze gewoon stug links lopen.
    Mijn advies is gewoon geen stap opzij doen en uiteindelijk leren de linkslopers dan vanzelf we dat ze naar rechts moeten uitwijken. Mij aanpassen aan de onaangepasten is in ieder geval geen optie zeker niet omdat uitwijken mij in gevaar kan brengen.

  3. Petra zegt:

    Het is je vergeven (op het roepen van de verkeerde naam na :-)) en ja ik vind je weblog erg vermakelijk, mede omdat ik me al tijden afvraag over wat hardlopers toch bezielt om onder alle weersomstandigheden zichzelf vreselijk te kwellen :-).

    Groetjes,

    Petra

    PS we zijn elkaar 2x tegengekomen op dezelfde route maar toen zag je me toch echt niet (ik fietste waarschijnlijk te snel :-))

    • Ik ga beter opletten, zelfs als ik al een beetje moe ben. Maar beloof me dat je voor de zekerheid op tijd roept, zodat we de volgende keer elkaar niet missen! 😉 En hardlopen is zeker geen kwelling. Het is een prachtige manier om te kunnen ontsnappen aan alle dagelijkse gekte. En je komt nog eens iemand tegen!

      Vergeet niet te roepen hè.

      Groet,
      Marco

      • Petra zegt:

        Heb ook wel eens een poging gedaan in de ijdele hoop dat ik er misschien ook wel aan “verslaafd” zou raken en moet je eerlijk zeggen dat ik het (na een aantal weken ploeteren) toch wel lekker begon te vinden.

        Waarom er dan toch mee gestopt zou je denken? Waarschijnlijk heb ik een nogal vreemd uitziend loopje en na meerdere malen te zijn nageroepen (“hoop dat je niet meer zo ver hoeft wijfie” en dat soort werk) heb ik de handdoek in de ring gegooid en hou ik het voortaan maar bij fietsen en wandelen met de hond.

        Tot onze volgende encounter en ik beloof je ruim van te voren te roepen hoor 🙂

        Groetjes,

        Petra

  4. Anoniem zegt:

    Hmmm goede vraag…
    Mij bekruipt eerder de vraag, “ziet hij me niet of wilt hij me niet zien tijdens het hardlopen vanuit Stolwijk richting Gouda???”

    • Omdat je als anoniem reageert kan ik daar natuurlijk geen antwoord op geven. Vaak zie ik weinig wanneer ik train. Ik ben bezig met de vraag “hoe gaat het, welke feedback krijg ik van mijn lichaam, wat zijn mijn verwachtingen voor de komende wedstrijd, ben ik in vorm?”. Neemt niet weg dat lopers sociale sporters zijn en elkaar vaak en enthousiast groeten. Ik denk dat dat iets met gedeelde pijn te maken heeft. Gedeelde smart is halve smart, zoiets!. Persoonlijk vind ik het ook fijn om bekenden tegen “het lijf te lopen”. Ben ik altijd een beetje trots dat ik weer hardlopend, zwetend en hijgend gespot ben. Zeker bij slecht weer! Maar….zoals gezegd Anoniem….ik weet niet of ik ik je niet zie of niet wil zien, maar als je groet, groet ik zeker terug. Het maakt mij daarbij niet uit of je een anonieme tegenligger of bekende dwarsligger bent.

      Groet,
      Marco

      • Petra zegt:

        Aha…dat zal het zijn, ben nl geen collega hardloper maar zit relaxt op de fiets ;-))

      • Welnu, weer een raadsel opgelost! Petra dus…een bekende tegenligger!

        Ik ben nu voor de 2e keer verrast. De 1e keer had ik je helemaal niet verwacht, op de fiets, fietsend richting Stolwijk. Ik groette wel, maar lichtelijk laat en riep uit verbazing ook nog eens de verkeerde naam. Daar kwam ik snel achter maar omdat jij met 20km per uur richting Stolwijk fietste en ik met 13km per uur richting Gouda rende, was ik te laat om mijn fout te herstellen. Daarna ben ik je niet meer tegengekomen zover ik weet, dus heb ik je niet opnieuw kunnen groeten.
        En nu ben ik voor de 2e keer aangenaam verrast. Je leest mijn weblog, of je hebt hem in ieder geval gevonden.

        Ik heb je dus wel gezien en het is dus geen onwil wanneer ik daarna niet meer heb gegroet. Ik heb je simpelweg niet meer gezien!

        Groet,
        Marco

  5. Pascal zegt:

    Leuk stuk Marco!!! Boos kijken is de oplossing en gewoon hard op ze af lopen… met je blik naar de grond…ala rugby spelers die voor de tackle gaan 😉

    • Marco van der Haar zegt:

      Hoi Pascal,

      Bedankt voor de tip! Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik twijfel of dat voor mij werkt. Jouw loopsnelheid en jouw voorkomen (voormalig wedstrijdbokser, met dito blik en breed geschouderd) zal ongetwijfeld meer de uitstraling hebben van opgefokte rugby speler dan mijn gematigde snelheid een nimmer aflatende vriendelijke blik :-).

      Ik herinner mij in deze ook jouw “corrigerende” actie van een aantal jaar geleden bij de start van de Goudse Groenhovenplusloop waarbij ik jou een ongeduldige dwarsligger (automobilist i.d.g.) een “verkeersles” zag geven.

      Groet,

      Marco

    • Nina zegt:

      Doe ik ook als fietser. Ik wijk niet meer uit voor dit soort (blik op de grond en doorlopen) linkslopende hardlopers op een vrijliggend fietspad (met tweerichtingverkeer). Spring maar in de berm of loop rechts.

  6. Arjan zegt:

    Ha chef,

    dit klinkt heel bekend allemaal. Het begint al als je door de stad wandelt of op een drukke rijksweg rijdt oid.
    Doe ik nu dat stapje opzij… of stop ik even met sjokken om de botsing te voorkomen? Laat ik mijn gas los of rem even om iemand ertussen te laten. (om nog maar niet te spreken over tegenliggers op een rijksweg( vlogens de radio uiterst recht rijden en met je lichten signalen afgeven))
    En heb je zo’n dag dat je maling hebt aan de tegenliggers, je kent het wel, zo’n blik van met mij valt niet te spotten. En ja hoor ineens is er dan alle ruimte voor je en lopen de dwarsliggers ruim om jou heen!
    Dus hou die blik vast. Of als je dan toch een tegenligger op je af ziet komen, blijf rechts en knipper met je lichten.

  7. Marco van der Haar zegt:

    Hoi Pieter,

    Mag ik, wanneer je jezelf een rennende kerstboom noemt, concluderen dat ook jij nog regelmatig een rondje maakt? Super goed! En Marja? Goede zichtbaarheid is in deze donkere dagen absoluut noodzakelijk. Al is het al alleen maar om goed zichtbaar te zijn voor de dwarsliggers!

  8. Pieter zegt:

    Ben jij die persoon die altijd aan de verkeerde kant van de weg loopt.
    Ben jij dan ook de persoon die in het donker zonder verlichting en ander reflectiemateriaal loopt?

    groetjes van de rennende kerstboom

Geef een reactie

