Onverwacht.

Dinsdagavond ging mijn training ronduit klote! Het plan was een rondje van 13km met minstens 5x een kilometer in tempo 3:55. Rust: 6 minuten doorlopen. Als het goed zou gaan wilde ik er 6x van maken. Nou, het ging dus niet goed! Na 3x en dan nog in +/- 4:10 gestopt met de tempo’s en het rondje rustig afgemaakt.

De training van woensdag (45 minuten tempo 1 / 5:10) laten schieten want buiten was het bar en boos. Met het stevige windje een gevoelstemperatuur van –15!! Ik wil niet ziek worden. Kom op Marco! Natuurlijk had het niets van doen met het weer. Je was gewoon nog chagrijnig van de dinsdagtraining. Lapzwans! Voor straf tot 02:00 donderdagmorgen achter de laptop. Tijd een beetje vergeten. Het wekkertje gaat om 05:00. Om 07:00 op kantoor. Heel de dag moe natuurlijk.

Vanmiddag moe en lusteloos thuis! Wederom geen zin en volgens mij is het weer nog slechter! Niet waar natuurlijk, maar wel veel gladder en ontzettend glibberig. Niet zeiken, (hand)schoentjes aan, mutsje op, iets dikkere jas en hop hop hop … naar buiten. Plan: Tempoduurloop. Rondje van 12.8km in 59 minuten. Gaat natuurlijk niet lukken. Glad. Moe en warm gekleed.

Al glibberend door de polder geheel onverwacht rond in 58:30…. Nou moe ???!!!

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Onverwacht.

  1. Jan van der Haar zegt:

    Dag Marco,

    Van je vader je weblog-adres gekregen. Log bekeken en gelezen. Naast het hardlopen kun je volgens mij nu ook wel een boek gaan schrijven. De stukjes die over je eigen beleving tijdens het lopen gaan spreken mij het meeste aan. De stukjes die over anderen gaan dus minder. Niet te negatief worden hé!!!
    Positief blijven denken over jezelf en over anderen. Vraag: kijk je ook wel eens naar je bioritme? Groeten, Je ome Jan

    • Marco van der Haar zegt:

      Hallo ome Jan,

      Bioritme. Ik dacht hierbij altijd aan uurtjes slaap, stofwisseling en invloeden van zonlicht e.d. Hiervan uitgaande zou ik moeten bekennen dat ik m.n. de uurtjes slaap versus trainingsintensiteit nog wel eens verwaarloos of onvoldoende uitbuit! Even ge-googled, maar het is meer. Het gaat over cycli in fysieke, emotionele en intellectuele toestanden. Wordt wat mij betreft toch wat zweverig! Maar….een door mij vaak gebruikte website runinfo.nl biedt zelfs een bioritme calculator. Nou moe!: blijkt dat op dinsdag 30-11 (mijn beschreven mislukte trainingsdag) mijn fysieke toestand op MINUS 100% stond. Dat verklaart een hoop. Ik hoop dat dit toeval is want op 18/12, een belangrijke wedstrijddag, sta ik weer laag: -35%. Waarschijnlijk kan ik dan nog e.e.a. intellectueel redden (ik sta dan op bijna max, nl +95%) en mijn halve marathon, de race, verstandig indelen. Ik hoop echter dat ik deze waarden op 18/12 weer vergeten ben en mij hierdoor niet laat beïnvloeden. Hiermee beweer ik overigens niet dat het onzin is. Ik zal eens een tijdje goede en slechte trainingen en wedstrijden toetsen met de bioritme-calculator op runinfo.nl. Wie weet…..

      Vooralsnog hou ik vast aan de gangbare trainingsleer en hoop ik door op de juiste manier te trainen met op de juiste momenten de juiste intensiteit, door goede voeding en betere en gerichtere rustperioden mijn wedstrijdresultaten te verbeteren.

      Frapant is het wel: Gisteren ging diezelfde training (5x 1km in 3:55) redelijk tot goed. De bioritme-calculator geeft voor 7/12 de fysieke toestand een +45%

      Bedankt voor je opbouwende kritiek op de inhoud van mijn weblog. Ik zal proberen positief te blijven, maar uiteindelijk schrijf ik over wat mij zoal bezighoudt en wat ik ervaar. Tijdens het hardlopen en soms daarbuiten. Soms zijn dat positieve waarnemingen en ervaringen, soms wat negatiever. Misschien, daar denk ik nu gelijk aan, is er een relatie met mijn emotionele cyclus………

      Groet,
      Marco

Geef een reactie

