En dan dit……

Een week vliegt voorbij, toch?

10EM=10km

Afgelopen zondag een paar loopmaatjes uit Moordrecht en Gouderak het prachtige Reeuwijkse plassengebied laten zien tijdens een duurloop van een kilometer of 18. Lekker ontspannen gelopen. Veel gelachen ook. Vooral om de anekdote van Peter en Arnout’s eerste wedstrijd. Jaren geleden, de Dam tot Damloop was nog redelijk kleinschalig. Peter koos dit evenement voor hun eerste loopproef, een 10 kilometer wedstrijd. Het moest lukken om 10 km in ongeveer een uur te voltooien en dat het inschrijfformulier als afstand 10EM vermelde mocht de pret niet drukken. Dat was een typefoutje was de stellige overtuiging van Peter. Na een minuut of 65, al best wel een beetje moe, besloten ze toch maar eens bij een mede loopster te informeren wanneer ze de finish konden verwachten. Die kon tenslotte niet ver meer zijn. En zo leerden Arnout en Peter op pijnlijke wijze dat er wel degelijk wedstrijden van 10EM bestaan. Dat 10EM geen typefout is. Dat 10EM=10km een foutieve wiskundige vergelijking is en dat 1EM=1.61km wel klopt. Dat EM staat voor Engelse mijl.

René Godlieb

Afgelopen maandag, 17 januari, ben ik begonnen met mijn trainingen voor de Rotterdam Marathon op zondag 10 april. Over precies 12 weken. Een 12 weken trainingsschema dus. Vrij standaard. Na jaren schema’s te hebben gebruikt uit een boek van Richard Nerurkar, een Britse langeafstandloper uit de 90-er jaren, ben ik er trots op deze keer te trainen volgens een schema van René Godlieb, een voormalig middellange- en langeafstandsloper uit eigen land, en nu een succesvol trainer ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Godlieb ). Ik ontmoette hem tijdens het 2e marathoncongres in Utrecht in april 2010. Ik kreeg zijn telefoonnummer en had in mei eindelijk het lef hem te bellen. Hij stuurde mij vervolgens een schema dat hij schreef voor een dame met een marathon besttijd van 3:14. Mede dankzij zijn schema liep zij in 2008 in Eindhoven een pr van 2:58 en 2:59 in de Rotterdam Marathon van 2009. Ben benieuwd hoe ik dit pittige schema van René zal gaan verteren. Het gaat om 6 trainingsdagen per week. Weken van gemiddeld 94 km, met uitschieters van meer dan 110 km, en veel afwisseling tussen snelheidswerk en duurlopen. We laten dus niets aan het toeval over. Misschien lukt het mij dit jaar wel om 200 meter in de kopgroep met Kenianen mee te lopen alvorens over te stappen naar plan B, een eindtijd van onder de 3:15.

Usain Bolt stoplicht

Regelmatig, en dus elke werkdag, ga ik even een luchtje scheppen in mijn lunchpauze. Ik heb een kantoorbaan en na een paar uur tussen betonnen muren, jeuken mijn benen en ben ik mijn collega’s meer dan zat. Ik werk in Rijswijk en we zijn per 1 januari verhuisd. Ik steek nu vaak over bij een stoplicht dat zo snel weer op rood springt dat zelfs Usain Bolt de overkant waarschijnlijk niet “in het groen” haalt. Ik heb dit stoplicht in gedachte dan ook maar een naam gegeven; het Usain Bolt stoplicht.

Fastfootloop

Zaterdag 22 januari ga ik voor het eerst een hardloopwedstrijd op een andere manier beleven. Als vrijwilliger. Ik heb mij aangemeld als vrijwilliger voor de 2e editie van de Fastfootloop (www.fastfoot.nl). Parcours helpen opbouwen, vervolgens acteer ik als verkeersregelaar, en dan moet de rommel ook weer worden opgeruimd. De lopers laten zich sponsoren en zamelen op die wijze geld in voor Tegenkracht, Stichting Kanker en Sport (www.tegenkracht.nl). Ik ga bovendien Jenny aanmoedigen. Correct! De Jenny uit mijn Sneeuwpret blog. Nooit eerder liep zij een wedstrijd, maar zaterdag gaat ze gelijk voor 10 km. Geen typefout, dus echt 10 km.

120’@5’15”

Zaterdag na de Fasfootloop zelf nog trainen. Op de planning staat een training die René Godlieb “Lange Minutenblokken” noemt. Vijftien minuten inlopen, vervolgens 3 keer 12 minuten op marathonwedstrijdtempo lopen. Na iedere keer 3 minuten pauze (rustig doorrennen). Tot slot 15 minuten uitlopen. In het schema wordt dit als volgt vertaald: 15 in/uit+3×12’WT mar. p=3′. Knap om in die paar tekens een trainingsomvang van ongeveer 14 km weer te geven. De blokken van 12 minuten gaan in 4 minuten en 29 seconden per kilometer.

Zondag een duurloop: 120’@5’15”. Dus een duurloop van 2 uur in een tempo van 5 minuten en 15 seconden per kilometer. Na 120 minuten naar verwachting 22.9 kilometer verder…….

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

2 reacties op En dan dit……

  1. Pascal zegt:

    succes Marco met dit pittige schema… 2x p/dag soms hoorde ik van Arjan.
    Goed eten en rusten is dan VIP–> Je kan meer dan je denkt, gaat je lukken!

    • Hoi Pascal,

      Bedankt voor je mooie woorden en vertrouwen. Zulke reacties doen mij erg goed. Zeker van iemand met zo’n staat van dienst! Jij natuurlijk suc6 met de voorbereidingen voor je pittige ultra van 60km op Texel, 2e Paasdag. Ik zal er zijn om je aan te moedigen.

      Groet,
      Marco

Geef een reactie

