Ik kan niet wachten….

….om het resultaat van de eerste test op internet te slingeren. En dat doe ik dan dus ook niet! Koud onder de warme douche vandaan met de schootcomputer op schoot op de bank, biertje erbij en tikken maar.

Vandaag was zo’n dag! Vandaag lukte wat ik stiekem hoopte. Vandaag was fantastisch! Ik ben inmiddels 5 weken onderweg naar Rotterdam. Daar wil ik op 10 april een rondje hardlopen. Een rondje van ongeveer 42.2 km. Daar werk ik vanaf 17 januari in exact 12 weken naar toe. Deze week met 90 kilometer slijtage aan de schoenzooltjes afsluitend met een klein testje. Vinkeveen, 20 februari, 10 km, de 33e Bosdijkloop.

Vandaag was zo’n dag. Voor de verandering eens geen tijdnood vanmorgen. Had zelfs tijd voor een lekkere douche. Bruno en ik hebben daarna lekker samen ontbeten en om 09:15 was iedereen aanwezig voor de koffie. Als vanouds weer eens met alle loopmaatjes naar een wedstrijd. Arjan, Martijn, ikzelf, en de vaste support Arjan’s ouders, mijn mams en Piet Paparazzi.

Vinkeveen was fris, koud, maar gezellig. De eerste 10% van de wedstrijd ging veel te snel, maar ik had dan ook honger. Na 3:33 begon ik aan kilometer 2. Het lukte mij wonderwel om op de gewenste snelheid te komen van net op, of iets onder, 4:00 per kilometer. Na 5 km was ik volgens het apparaatje om mijn linker pols weer 19 minuten en 26 seconden ouder. Maar veel belangrijker, nog steeds fris, vrolijk en sterk! Kilometer 6 en 7 blèèf ik, gelukkig, vrolijk, sterk en fris. Wat er dan met je gebeurt is moeilijk te beschrijven. Je realiseert je dat dit zo’n dag is dat het harde trainen, de toewijding en discipline uitbetaald wordt. Je komt in een trance. Je voelt geen pijn, je zweeft. Gelukkiger dan die laatste 3 kilometer, die laatste krappe 12 minuten, ben je zelden, je wilt niet dat het stopt. Vandaag ga je weer een grens over.

Ik finish in 39:03. Precies 50 seconden sneller dan ik ooit liep over 10 km. Een vet PR en dat tijdens een test-wedstrijd in een week met 90 kilometer. Ik ben op de goede weg naar Rotterdam.

Als toetje werd ik ook nog 2e in mijn categorie, masters 1, 40-45 jaar. Een bos bloemen en een geldbedrag, 15 euro. Ik kan mijn baan nog niet opgeven, maar de envelop met 15 euro maakte mij vandaag gelukkiger dan mijn laatste maandsalaris.

10 km Vinkeveen 2011 01710 km Vinkeveen 2011 01810 km Vinkeveen 2011 032043 (2)

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Ik kan niet wachten….

  1. ANDY zegt:

    he Marco,

    helemaal meteen vergeten te reageren, na het mooie nieuws dat Martijn gegeven had zaterdag j.l. Een PR voor onze oude topperzwemmer. Gefeliciteerd ! En meteen met bijna een minuut, dat is immens veel, circa 2% reken ik snel uit.
    Onverwacht vind ik het niet, gezien alle passie en energie die je in het hardlopen stopt. En het hardloopschema van Godlieb dat je trouw volgt op weg naar Rotterdam. En misschien ook nog wel door dingen zoals meehelpen in de organisatie van een trimloop zoals in januari. Misschien slap gelul, maar volgens mij speelt dat ook nog een factortje mee. Je steekt er toch altijd weer wat van op, al is het alleen maar positieve mentale energie.

    nu vooral rustig blijven in Rotterdam de eerste 10 kwartier ! Daarna gaat het volgens Maurits pas beginnen en kun je als je nog fris bent opnieuw in een enorme trance komen als je elke kilometer weer een paar atleten voorbij snelst, die niet hun geduld bewaarden in de eerste 35 kilometer.

    succes en wie weet zie ik je wel lopen als ik Maurits begeleid

    groeten,

    Andy

    • Hoi Andy,

      Je hebt gelijk. Spelregel nummer 1: Houd je in tot +/- 35 km! Overigens een lastige. Ieder jaar trap ik er weer in en krijg ik een knal met de hamer in het Kralingse Bos…..
      Maar misschien, heel misschien, is dit mijn jaar van de 42. Ik ben zojuist 42 geworden (12 feruari) en misschien heb ik nu voor ieder kilometer voldoende wijsheid?

      Hoe dan ook, ik train stug door. Draai dagelijks mijn rondjes in weer en wind, moe of fit, vrolijk of neerslachtig…..
      Ik moet je eerlijk bekennen dat ik al jaren meer geniet van de “weg er naar toe” dan van de feestdag zelf!

      Groet,
      Marco

  2. pascal zegt:

    Yes kijk de ingeslagen weg geeft resultaten…loon naar werken!
    Niette gretig worden…lekker door trainen…blik op hoofddoel… een sterke trainingsperiode gaat zowieso uitbetalen .

    GoodLuck & tot laterssss Pascal.

    • Pascal,

      Je hebt gelijk. Het hoofddoel, Rotterdam, is waar het om gaat. Afgelopen zondag was een bevestiging van de juiste route. Wel een belangrijke bevestiging, want soms gaat het trainen zo moeizaam, is het zo zwaar, dat je je wel eens afvraagt waar je het voor doet, en veel belangrijker: doe je wel de juiste dingen op de juiste momenten met de juiste intensiteit. Ik kan je vertellen dat het resultaat van die 10km je dan een enorme mentale oppepper geeft. Je doet klaarblijkelijk de juiste dingen! Afgelopen trainingen gingen op mentaal vlak dan ook best lekker, nu ik weet dat het goed is.

      Dit alles hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Jij gaat al ruim anderhalf jaar als een trein! Knap om zo lang, zo goed te presteren; je vorm zo lang kan vasthouden en zelfs kan verbeteren!
      Ben je al klaar voor voor jouw testje; de Twintig van Alphen op 6 maart?

      Ron Teunisse is er niet bij op de 120 km op Texel. Hij gaat geopereerd worden aan zijn knie. Ken je hem? Ken je zijn schrijfwerk? Zijn blogadres is: http://www.dekoerier.wordpress.com
      Ik heb een paar maanden geleden zijn boek gekocht. Verhalen (stukkies, zoals hij die noemt) uit o.a. de Runners World waar hij tot begin 2000 voor schreef. Hij schreef later ook nog in 42. Hij was een goede vriend, en hardloopmaatje van, de helaas vroeg gestorven, Jan Knippenberg. Die twee hebben het ultralopen in Nederland op de kaart gezet!

      Ik had Ron graag om een handtekening in zijn boek gevraagd als ik hem zou tegenkomen op Texel. Jammer! Gaat nu waarschijnlijk niet lukken.

      Groet,
      Marco

      • pascal zegt:

        Ha Marco.

        Heb het boek net uit was, net zoals you, van plan hem meetenemen naar Txl om hem te laten signeren. Misschien komt hij wel kijken?
        Leuke stukjes .
        Aanrader is het boekje van Marc Papanikitas zwart/wit. Leuk e verslagen van wedstrijden, mooie verhalen met humor geschreven over een aantal mislukkingen tijdens wk’s / ek’s op de 100km. Echt heel openhartig & met heel veel humor.

        Deze week is het voorjaarsvakantie en heb ik er een pittige trainingsweek van gemaakt met als klap op de vuurpijl woensdagochtend 38km in precies 3uur ontspannen gelopen over veel onverharde paadjes (vanaf haastrecht -> oudewater over wandelpad / oudewater -> hekendorp over jaagpad / plassen -> a12 over wierickedijk / surfplas strand & terug)
        In de avond belde mn boks maatjes of ik nog 10km meeging…mwah heb niet zo’n zin…joh kom van je luie reet was het antwoord, OK toch nog maar 10km easy gedaan.
        Na afloop vertelde ik ze dat ik in de ochtend al 38km had gemaakt…je had die koppen moeten zien.

        Deze week nog een paar trainingen volmaken / rusten /vroeg naar bed…lekkere biertjes drinken en dan een volgende week de 20vanAlphen. Ga proberen daar op 1:10 binnen te komen.

        Trainze & geniet van het lopen Pascal.

      • Hoi Pascal,

        En dan vertel je mij dat ik “niet te gretig” moet worden….
        38 km in 3 uur! En ’s avonds 10 km met je boksmaatjes. Toevallig heb ik wel eens gehoord dat die boksers van jou ook niet slecht en zeker niet zachtjes lopen! Zijn pontentiele opvolgers van jou natuurlijk. Pas maar op dat je ze niet “te wijs” maakt!

        Ik ga zeker op zoek naar het boek van Marc Papanikitas. Heb hem nu 2 keer in levende lijve gezien en al een paar stukkies van hem gelezen op ultraned: Volgens mij is het een vrolijke, spontane en sportieve gast… (En dat taaltje is zo zacht….stond zelf in dubio, maar….)

        Nog een tip hoe ik het gemakkelijkst aan dat boek kan komen?

        Groet,
        Marco

      • pascal zegt:

        Even checken…loop nu naar boven om boekje te pakken…
        ISBN9789079426126
        uitgeverij hardlopende zaken

        training met boksmaatjes ging in 5-5:30min/km… niet te wild dus, zag het als herstel dlp.
        Vandaag & zondag nog een training en dan heb ik de week met de meeste km’s ooit erop…en dat met een goed gevoel in lijf & benen…alleen een trek niet normaal;-)

      • Tnx! Ik ga het boek bestellen. Lekker!

        Overigens stond in de voorlaatste Runners World weer de jaarlijkse ranglijst van de Nederlandse marathonlopers. Jij stond weer op een hele fraaie plek! Ong. 70e. Knap werk!

        Kijk eens in de reacties onder “Proefballonnetje”. Daar staat een link naar een hele goede en snelle loper. De beste man is van 1941 en heeft fantastische prestaties op zijn naam staan. Heeft ook mooie tijden op ultra’s en een besttijd op de marathon van 2:32, hij liep dat pr op een leeftijd boven de 40 jaar, als ik mij goed herinner.

        Groet,
        Marco

  3. Petra zegt:

    Proficiat met je persoonlijk record en vooral ook met het lekkere gevoel wat je aan deze loop hebt overgehouden.

    Op naar Rotterdam!!

Geef een reactie

