Ssssstilte voor de storm.

En toen was het stil op So What! Run!!

Waar blijven die teksten waar werkelijk niemand op zit te wachten?

Mijn excuus is dat er vorige week gewoon erg weinig energie en tijd overbleef. Vorige week heb ik op een andere wijze de grens van mijn kunnen opgezocht. Ik denk zelfs dat ik die grens gevonden en bereikt heb. Het is ook gelukt die grens niet te overschrijden, wat dan weer een prestatie op zich is!

Waar heeft dat jong het over?

Nou, vorige week was trainingsweek 7!

So What!

Nou, trainingsweek 7 was de intensiefste week van deze marathonvoorbereiding. Sterker nog, het was mijn meest intensieve trainingsweek ooit! Bijna 120 km heb ik afgelegd in 7 trainingen, waarvan een kilometer of 35 in een best wel pittig tempo. Ik heb vorige week, denk ik, de grens van mijn kunnen bereikt. In ieder geval voor dit moment in mijn hardloopbestaan. Ik moest daarbij alle zeilen bijzetten om niet ziek te worden en overtraind of geblesseerd te raken. Met goed en gezond eten en heel veel rust (lees: slapen) is het mij gelukt aan de goede kant van de grens te blijven. Zeker niet onbelangrijk was de hulp en het begrip van het thuisfront, van vriendin Annemarie. Alle huishoudelijke klussen, koken en empathie kon ik laten schieten! Nimmer werd er geklaagd of werd ik ergens op aangesproken. Ook niet wanneer ik weer van pure vermoeidheid om 20:00 op de bank lag te snurken. Ook trainingsmaatje Arjan bleek onmisbaar en heeft mij door zware en lange duurlopen geloodst.

Hoe zag die zware week er dan uit?

Nou, zo…

  • Maandag 28 feb : Ritme duurloop van 75’ @ 5:00 + 12x 45” versnellen / pauze 1’15” (16.0 km)
  • Dinsdag 1 mrt : 5x 2000 meter @ 4:10-4:15 / pauze 200 meter (12.0 km)
  • Woensdag 2 mrt : Midden duurloop van 90’ @ 5:05 (18.5 km)
  • Donderdag 3 mrt : 25x 400 meter @ 4:05-4:09 / pauze 100 meter (14.0 km)
  • Vrijdag 4 mrt : Rust
  • Zaterdag 5 mrt : Ochtend: 45’ loslopen (8.5 km) / Middag: 90’@ 5:05 na 60’ 15 minuten HF 10-15 slagen hoger (19.5 km)
  • Zondag 6 mrt : Lange duurloop van 165’ @ 5:20 (32km)

Voor een toploper waarschijnlijk een rustig weekje, voor mij het maximale op dit moment. Er moet tenslotte ook nog gewoon gewerkt worden. Maar ik voel me goed! Ik voel me supersterk! Sterker dan ik mij ooit voelde!

We leven nu in week 8. Een rust week van net geen 80 kilometer. Stilte voor de storm. De climax nadert nu erg snel. Volgende week en daarna week 10 zijn nog redelijk pittig met elke week ongeveer 105 kilometer en veel zwaar tempowerk. Dan in week 11 en 12 afbouwen, tapering off. Uitrusten dus. De supercompensatie-theorie en het lichaam hongerig maken voor de grote feestdag op 10 april.

O ja, een klein verzoekje van mijn kant: Kan iemand die irritante, hoogst onaangename wind-machine stopzetten. Ik vind hardlopen af en toe best wel leuk, maar alleen zonder tegenwind……….

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

6 reacties op Ssssstilte voor de storm.

  1. Kayung zegt:

    Het was gezellig de CPC 2011 – (pas na de finish) jammer dat jij er niet bij was!

    • Hoi Kayung,
      Eindelijk een bezoekje en reactie van jou! Ik ben blij dat je me niet vergeten bent.

      Was je misschien niet zo opgevallen, maar eigenlijk ben ik een hele serieuze hardloper. Ik geef toe: zo kom ik niet over wanneer ik mij op PAC grond bevind, maar het is echt waar. Nu ben ik voor 100% gefocussed op 10 april en moet ik de gezelligheid laten schieten. Hoe jammer ik dat ook vind.

      Ik koos dus voor een serieuze en laatste test. Ik liep zondag een halve marathon in Dordrecht. Ik werd 10e met een voor mij erg goede tijd van 1:27:54. Geen PR maar ik ben toch dik tevreden en ga nu vol zelfvertrouwen de laatste fase in van het trainingschema.

      Na 10 april word ik weer gezellig. Misschien tot de Ekiden 2011?

      Groet,
      Marco

  2. pascal zegt:

    Ha dat klinkt goed..het echte werk. Respect!!!

    Alles om het lopen wordt dan ook VIP in zo’n trainingsregime..maar het went kan ik je zeggen. Je kan meer dan je denkt… die had ik al eens gezegd…Goed eten & gelijk na het trainen bij tanken is belangrijk. Vaak is het ook zo dat je door een dood punt heen moet… en dan krijg ineens weer energie.

    Vaak heb ik op donderdag een 2e training geplanned waar ik helemaal geen zin in heb maar als ik dan start…ben ik soms verbaasd dat ik nog zoveel energie heb…

    • Heb ik niets aan toe te voegen Pascal. Heel herkenbaar. Morgen nog een laatste test, een halve marathon. Dordrecht. Zelfde lokatie als waar de 10 km van de Topreis Loopserie in april plaatsvind. We starten alleen op de dijk en gaan de andere kant op, een natuurgebied in. Finish is ook op de bekende atletiekbaan. Ben benieuwd. De rustige training van vanochtend ging in ieder geval heerlijk. En……..GEEN WIND! 😉

      Groet,
      Marco

  3. Tinus Tussengas zegt:

    Pfffffff respect jongen! Ik denk dat m’n auto afgelopen week niet eens zo veel kilometers heeft afgelegd… Suc6 met trainen en 10 april ga ik voor je duimen. Helaas zijn we dit jaar verhindert om je langs de route te volgen en naar de finish lijn te schreeuwen. Hou alles heel!

    • Thnx Tinus! Ook jullie project nadert nu met hoge snelheid! Geniet er van en ik verwacht toch op z’n minst een linkje naar een mooi fotoalbum wanneer jullie weer op Nederlandse bodem terugkeren. Voor je het weet is het dan ook in Nederland weer een zomer met mooi weer. Lekker een terrasje pikken in het centrum……..
      Rosétje, biertje, wijntje.

      Zomertijd in de stad…….witte bloesjes doorzichtig in het licht…. 🙂

      Groet,
      Marco

Geef een reactie

