“En? Tevreden?”

De marathon van Rotterdam 2011 zit er op, de spierpijn zit er nog, de blauwe teennagel aan de linkervoet is er weer.

Ik liep een super vet persoonlijk record, een PR. De reacties en felicitaties waren talrijk, oprecht en hartverwarmend. Ook de onvermijdelijk vraag “En? Tevreden?” werd natuurlijk veel gesteld. Het antwoord…

Het is jullie natuurlijk opgevallen dat deze blog ietwat aan de late kant is. Het antwoord op die belangrijke vraag “En? Tevreden?” had afgelopen dagen bij mij veel varianten. Het lag er ook aan op welk moment de vraag gesteld werd. Zoals op het moment van bijgevoegde foto van Piet Paparazzi, zo’n 800 meter voor de finish. Duiimagempie omhoog! “Ja pa, ik ben blij, ik ben super blij.”

Dat ik er bijna ben ja…..!! Maar dat is eigenlijk geen antwoord op de vraag. Ben ik tevreden met het resultaat van 12 weken hard trainen en toewijding? Ben ik blij met 3:13:32?

Nu het alweer een paar dagen later is kan ik beter relativeren en antwoord geven. Ik ben niet ontevreden. Ik heb ontzettend genoten van de trainingsopbouw. Het gevoel dat je elke week sterker en beter wordt, de mooie resultaten van testwedstrijden. Fantastisch om te ervaren, maar je gaat ook direct rekenen. Het schept verwachtingen. Je trainingen dienen een doel en mijn doel was 4:30 per kilometer. Eindtijd: 3:09:53 punt!

Ik ben ontevreden dat ik het doel niet gehaald heb, ik ben tevreden met bijna 7 minuten verbetering. Ik heb de race prima gelopen en weet nu zeker dat 3:10, en zelfs sneller, haalbaar is. Volgend jaar dan? Pascal schreef mij dat goede trainingsarbeid zich altijd zal uitbetalen. Vroeger of later. Ik geloof hem! Ik heb bewezen een flinke trainingsomvang en –intensiteit aan te kunnen én er aanzienlijk sterker en sneller van te worden.

Ik rust nu nog een paar dagen uit. Ik denk dat ik aanstaande donderdag de schoentjes aantrek voor een heel rustig loopje van een kilometer of 8. Vervolgens bouw ik het trainingsritme weer op en ga ik voor een snelle 10 km ergens in mei of juni.

Ook broed ik op het plan om bij volle heldere maan en goed, onbewolkt weer, een nachtelijke duurloop te gaan doen van een kilometer of 25. Lekker ‘s nachts om 01:00 de polders in, misschien zelfs stukken “off road”, de stilte, het frisse, weg van de hectiek van de dag. Rust!

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

15 reacties op “En? Tevreden?”

  1. 3xNix zegt:

    Mooi man 3.13!!! Ik doe het je denk ik niet na. Leuk idee om een keer ’s nachts te lopen trouwens.

  2. Arjan zegt:

    Chef,

    Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik ben tevreden en trots op je. En jij mag zeer trots zijn op het totale plaatje. ( de 12 weken training zonder er maar iets van te laten schieten, weken van 100km+…. echt onwijs !!) Dit alles zonder noemenswaardige pijntjes.
    Die eindtijd van onder de 3h10′ komt echt wel. Gewoon heel blijven, de lol ervan blijven inzien, en km’s maken.

    Kan niet wachten op onze nachtelijke dwaling.
    Groeten
    Arjan

    • Hé Chèf,

      Bedankt! Je weet hoe ik deze woorden waardeer van mijn loopmaatje!
      Was gezellig vandaag. Mooi duurloopje zo “off the road”.

      Ik ga de “maan” volgen. Ik hoop dat we ergens in mei, of beter nog juni, op pad kunnen gaan. Het mooiste is wanneer dat van zaterdag op zondag kan!

      Groet,
      Marco

  3. Rich@rd zegt:

    Dag Marco, allereerst gefeliciteerd met jou dikke PR want die 7 minuten is natuurlijk niet niks. Er komt een punt dat je met minuten tevreden zal moeten zijn. Niet alles gaat zoals je zou willen maar de opbouw is als goed bevonden.
    Ik denk dat je jou oordeel over hoe het is geweest eigenlijk iets anders zou moeten zijn.
    Je schrijft “ik ben niet ontevreden” om het glas half vol te maken zou ik zeggen “ik ben tevreden”. En dat mag je ook zijn toch.
    Helaas voor de blauwe teennagel, heb daar 4 Rdam marathons last van gehad. Sinds twee jaar op andere schoenen gelopen en heb er geen last meer van.
    Succes met herstel,
    groet, Richard

    • Hoi Richard,

      Ja, je hebt gelijk natuurlijk. Een half leeg glas is ook half vol, het is maar hoe je het glas beoordeelt!
      Welkom terug in NL. Bijna direct na de marathon naar Polen. Gelukkig was in Rotterdam de “route” goed aangegeven. Je moet er toch niet aan denken om daar ook 360 km te moeten “omlopen” ….! 😉

      Groet,
      Marco

  4. amlankheet zegt:

    Hoi Marco,
    Gefeliciteerd met je pr! Ook al is het niet de pr die je wilde, een verbetering van 7 minuten is heel erg goed. Dat bewijst inderdaad dat je voorbereiding goed geweest is. Die 3.09 die komt vast nog wel. Een beetje ontevredenheid is niet slecht, dan blijft er altijd iets over om te verbeteren en naar toe te werken.
    Groeten, Annemarie

    • Hoi Annemarie,

      Dank je wel voor je berichtje! De voorbereidingen bleken inderdaad goed, maar ik heb toch ook steekjes laten vallen.

      Ik heb dinsdag contact gehad met een voormalig toploper en tegenwoordig een verdienstelijk trainer. Zo heb ik met name fouten gemaakt in de tempotrainingen. Dit zijn trainingen van een aantal herhalingen van bijvoorbeeld 1000, 1200 of 2000 meter (soms zelfs nog langer). Vijf tot 10 herhalingen met een korte rust van bijvoorbeeld 100 meter. Ik liep de tempo’s gemiddeld in 4:10 per kilometer. Dit is onjuist. Had ik niet moeten doen wanneer ik op de marathon 4:30 per kilometer wilde lopen. Ik had deze tempo’s moeten lopen in 4:20-4:25 om zodoende op die westrijdspecifieke snelheid het lichaam te trainen in efficiënt energieverbruik.

      Het trainen in wedstrijdspecifiek tempo is een inzicht dat de laatste jaren sterk in opkomst is gekomen en door menig trainer van de huidige generatie toplopers toegepast wordt.

      Groet,
      Marco

  5. Hoi Marco, je verdient een dik compliment met je nieuwe PR op de marathon! Al proef ik toch een beetje teleurstelling. Misschien kan je in je volgende marathon iemand vinden die het zelfde doel wilt halen, dan heb je meer steun aan elkaar en lijkt het doel dichterbij. M.a.w. Ik zou voor jouw eindtijd momenteel tekenen. Ben ingeschreven voor de a.s. extreme marathon door het Gaia-park van Kerkrade met rondjes van rond de 1850 meter. Als hint wil ik meegeven: “Probeer eens je voeten licht met uierzalf in te smeren en zorg dat je loopschoenen één maat groter zijn dan je dagelijkse schoenen; Preventief tégen blauwe nagels!
    Vr. gr. Mathieu

    • Hoi Mathieu,

      Bedankt voor je complimenten en je tips. Ik ga zeker eens experimenteren met de uierzalf.

      Je bent 1 van de gelukkige 100 die mag starten in de GaiaZoo Marathon, met misschien zelfs een vermelding in het Guiness Book of Records. Gefeliciteerd! Ga er maar aan staan: 22 rondjes door een dierentuin met een heuvelachtig parcours.

      Ik lees dat hier o.a. Han Frenken achter zit, organisator van de 6 uur van Stein. Bij zijn naam ging gelijk een belletje rinkelen bij mij. Ik lees op dit moment het boek van Marc Papanikitas, Zwart/Wit. Die schreef o.a. over zijn overwinning in de Mergelgrot Marathon in Valkenburg, (mede) georganiseerd door Han Frenken. Helmlicht verplicht. Ik zou door de krappe, donkere ruimtes spontaan ademhalingsmoeilijkheden krijgen denk ik.

      En zo (mede) organiseerde Han Frenken nog een aparte marathon (waarover Marc Papanikitas ook schreef en waaraan hij ook deelnam): De E314 Border Bridge Marathon. 11x heen en terug over een brug tussen België en Nederland, inclusief zware trappen en steile aanlopen. Hoe verzint ie ‘t!

      En dan nu weer iets nieuws! Een marathon door een dierentuin. In Amersfoort liepen ze 2 jaar geleden een paar honderd meter door de dierentuin aldaar. Maar een hele marathon…
      Wel apart natuurlijk. Wat houdt de record poging in? Het aantal finishers of het feit dat het überhaupt nooit eerder is gedaan?

      Succes in ieder geval op 27 augustus! Kan nog warm zijn ook. Al is de start om 16:00 kun je zomaar te maken krijgen met broeierige omstandigheden.

      Groet,
      Marco

  6. Martininhio zegt:

    Hey Marco,

    Ik zal het kort houden…

    TROTS!!

    Gr,
    Martijn

  7. truus smeets zegt:

    Hoi Marco.
    Wat ik het mooiste van alles vindt is dat je ouders zo mee genieten .
    Het komt uit de grond van hun hart.
    Wens je nog heel veel succes en groeten aan je Pa
    Trudie

    • Hallo Trudie,

      Bedankt! Ik geniet minstens zo hard van hun support. Ik ga Piet Paparazzi de groeten doorgeven, al is hij sneller dan het licht v.w.b. internet en fotograferen (ik ben wel eens jaloers op die snelheid…). Waarschijnlijk heeft hij je berichtje al gelezen en leest hij deze reactie mee terwijl ik het schrijf! Afgelopen zondag hadden de hem bekende marathonlopers de foto’s al in hun mailbox voor ze goed en wel thuis waren. En dat gaat vaak zo!

      Groet, Marco

  8. Piet Paparazzi zegt:

    Je moet natuurlijk weer een doel hebben voor het komende jaar, maar deze vind(en) ik/wij toch ook heel knap gelopen..!
    Een dikke PR verbetering, wat wil je nog meer..?

    • Hoi Pa,

      Dank voor deze mooie woorden!

      Maar ik ben je zoon, dus jij weet natuurlijk dat ik eigenlijk altijd “neig” naar ontevredenheid! Ik heb van nature een beetje een pessimistische inslag. Misschien ook wel goed in dit geval, want ik ben bang dat wanneer ik eindelijk tevreden ben met mijn loopresultaten, ik zal stoppen met hardlopen. En dat zou zonde zijn. Uitdaging genoeg, dus we gaan gewoon door. En wat moet jij anders met je extreem grote geheugenkaart in je fotocamera, de zware accu’s en de GigaByte aan emailadressen van lokale en regionale (top)lopers waarnaar je steeds weer je mooie actiefoto’s kunt sturen. Dat kan ik je natuurlijk niet aandoen! 😉

      Groet,
      Marco

Geef een reactie

