Verkeerde plek.

Ik nam een klein weekje rust na de marathon en daarna ben ik “in stilte” voorbereidingen gaan treffen voor een toptijd op de 10 km. Ik koos voor een 10 km in Leiden op 15 mei. Vorig jaar liep ik daar een pr van 39:53. Zomaar, zonder echte voorbereiding, een maand na de marathon. Dat wilde ik dit jaar even dunnetjes overdoen. Met een nieuwe besttijd van 39:03, met enig gemak gelopen tijdens de afgelopen zware marathon-trainingsperiode, zette ik in op een tijd onder de 39 minuten. Een seconde zou al genoeg zijn. Ik besloot specifiek voor deze nieuwe toptijd te gaan trainen. Na het weekje rust had ik hiervoor precies 4 weken. Overzichtelijk en voldoende, besloot ik!

En gisteren stond ik daar. In Leiden. Goed voorbereid en klaar voor een super tijd. Klaar om de 39 minuten barrière te nemen.

Maar ik stond op de verkeerde plek! Ik had niet in Leiden moeten zijn. De 10 km tijdens de Leiden Marathon is namelijk erg populair. Heb ik dat vorig jaar gemist? Toen stond ik bijna vooraan in de startvakken, direct achter het wedstrijd vak. Omdat ik nooit sneller liep dan 38 minuten en dus ook niet kan aantonen dat ik dit ooit wel deed, moest ik starten in het recreanten vak. Niets mis mee, ik ben ook recreant, maar ik stond dit jaar op de verkeerde plek. Ben ik te laat het vak ingegaan? Toen ik de lopers om mij heen druk in de weer zag met IPhones met running-apps, IPods, en andere muziekdoosjes, druk discussiërend of men dit jaar wel binnen het 1 uur en 10 minuten rond zou zijn, toen wist ik: ik sta op de verkeerde plek! Ik schat dat er ongeveer 700 IPods tussen mij en het wedstrijd vak stonden. Ik zou in ieder geval niet te snel starten en ik hoopte maar dat de straten breed genoeg zouden zijn om snel van het energie slurpende zigzaggen af te zijn. Ik sta op de verkeerde plek!

De start ging dus niet vlot. File, optrekken, afremmen. Gevloek en getier (door mij alleen natuurlijk). De bekende bedrijventeams, al kwebbelend met 12 man/vrouw breed de nauwe straten afsluitend. Wel allemaal in hetzelfde prachtige tenue gestoken natuurlijk. IPhones en Garmins hoog in de lucht houdend omdat zelfs de Amerikaanse militaire precisie satellieten deze drukte niet aankunnen. Ik ga stoep op, stoep af, ren tussen publiek door, duik over peuters en fietsen en omzeil handig onhandig geplaatste vuilnisbakken. De eerste kilometer is voorbij in 4:01. Ruim 7 seconden te langzaam. Tijdens een 10 km, met voor mij erg scherpe kilometertijden van 3:53, maak je dit niet meer goed! Maar ik geef niet op.

Na anderhalve kilometer sta ik weer op de verkeerde plek. Nou ja, ren ik op de verkeerde plek. Met ruim 15 km per uur steven ik ineens af op een IPod die plots besluit om in tegengestelde richting het parcours te gaan nemen. Waarom toch? Waarom precies voor mijn neus? Om een frontale botsing te voorkomen besluit ik naar rechts te duiken. De forse grappenmaker besluit om voor links te kiezen! Boem, frontaal. In de roos! Het had heel slecht voor ons beiden kunnen aflopen, maar beiden blijven we op de been en lijken ongedeerd. Nogmaals laat ik medelopers en toeschouwers weten over een breed assortiment scheldwoorden en verwensingen te beschikken. Sorry nog! Geheel ongedeerd blijk ik overigens niet. Vandaag zijn mijn linkerschouder en linker ribbenrij steeds pijnlijker geworden.

Het is niets meer geworden gisteren. De eerste 5 km was klaar in 19:50. Ruim 20 seconden te langzaam. Het schelden, tieren en de urban running eisen in de 2de helft hun tol. Ik heb tot het bittere einde mijn best gedaan, maar de volgende 5 ging in 19:56, eindtijd 39:46. Leiden is niet geschikt voor een snelle 10 km. De verkeerde plek.

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

6 reacties op Verkeerde plek.

  1. Kayung zegt:

    Met de Ekiden moet jij wel zeker sneller kunnen lopen!
    Tot dan!

    • Hé Kayung,

      Da’s lang geleden! Wees niet ongerust; ik zorg dat ik in topconditie ben op 2 juli! Ik weet niet op welke afstand ik ingedeeld zal gaan worden, maar de 5km zal ik dan in 19:25 lopen, de 10km in een lage 39! De 7,2 daar ergens tussenin. 😉 Dit ter compensatie van de tijden van Arnout, Rob & Peter………

      Groet, Marco

  2. Piet Paparazzi zegt:

    Je zult nog weleens meer van die tegenvallertjes en verkeerde plekjes tegenkomen voordat je de 80 bereikt hebt. 😉

  3. Dat is idd heel vervelend als zulke dingen gebeuren. Ik zeg zondag de 29e bij Rock & Run in Amsterdam op naar een supersnelle 12 dan maar.

    • Ik verwacht ook daar veel IPod’s, het is tenslotte een “Rock’& Run”. Voor een gelijkwaardig resultaat zou ik daar de 2 rondjes in 47 minuten moeten afraffelen (3:55/km). Dat is rap voor mij! Ik weet niet of er dan nog energie overblijft om te “bieren”. Ik heb wel veel zin in ons “tripje naar Amsterdam”.

      Groet, Marco

Geef een reactie

