Zomaar, op zaterdagochtend.

Al weken gaat het niet goed. Sinds de mislukte 10 in Leiden op 15 mei gaat het erg snel bergafwaarts met onze Marco. Trainingen mislukken, ik voel pijntjes en ervaar ook andere rare fysieke klachten. Mijn zelfvertrouwen zakt tot ver onder nul en ik ben voortdurend moe. Trainingen gaan dus ronduit slecht, en, ik ga het niet hardop zeggen, dus schrijf ik het maar zachtjes, ik heb steeds minder zin in hardlopen!

Ik hoor jullie mompelen, overtraind! Waarvan dan? Ik heb afgelopen maand meer trainingen overgeslagen dan ik in totaal in 10 jaar deed. En ik ren pas 7 jaar!

Vorige week leek een dieptepunt te worden. Met de nodige tegenzin trok ik 2 keer loopschoenen aan. Dinsdag was ik gesloopt na 13 km in een matig tempo, donderdag kon ik er met moeite 4x een kilometer in 4:05 p/km uitpersen en wist ik na 9 km toch bijna zeker dat ik op zoek zou gaan naar een minder uitputtende sport. Run! So What!!

Vrijdag belt loopmaatje Arjan. Hij zegt het niet hardop, maar is mijn gezeik over matige prestaties en pijntjes zat! Tenminste, dat denk ik zo. Wat ik volgens hem nodig heb is wat spontane actie. Een wedstrijdje. Gewoon ongedwongen, onvoorbereid, pretentieloos, 10 kilometer hardlopen. Hij heeft de plaats van executie al bepaald, het stadje IJsselstein (www.ijsselsteinloop.nl). Ik stem maar toe in de wetenschap dat ik anders ongetwijfeld een smoes bedenk om de training van zaterdag te laten schieten.

Zaterdagochtend. IJsselstein is druk. Het is prima weer voor hardlopen. We zijn laat. Het startvak staat al helemaal vol met ruim 1200 enthousiaste lopers. We weigeren achter in de rij aan te sluiten en klimmen met gevaar voor eigen leven over het hek helemaal voor aan die lange rij. We worden niet terug gejaagd, er is zelfs geen geklaag en zo staan we ineens achter de regionale top! Het regent als om 11 uur het startschot klinkt. De eerste 2 kilometer gaan in 7:17. Daarna kijk ik pas bij 5 km weer naar mijn linker pols. Het is inmiddels 11:19:25. Het is nu droog en er staat een warm zonnetje. Verdomme, dat gaat best lekker! De 2e helft voelt zwaar en gaat iets langzamer. Ik finish als 34e loper in 39:17. Zomaar, op zaterdagochtend.

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Zomaar, op zaterdagochtend.

  1. pascal zegt:

    Effe dippen kan geen kwaad… weer herpakken en op gaan bouwen kost veel energie & innerlijke kracht, zeker als er ook andere dingen spelen die je bezig houden…. GoodLuck Marco je bent sterk genoeg!!!

  2. Rich@rd zegt:

    Een dip periode hebben we allemaal wel eens, kan overtraining zijn maar ook een protest van het lichaam versus temperatuur. Ik merk sterk dat in de zomermaanden mijn zin in lopen altijd iets minder is.
    Ook bij mij zit er een brok gevoelsmatige vermoeidheid in het lijf. Gewoon even een stap terug doen en ons weer opladen voor het naseizoen.
    Maar even op een gewone zaterdagmorgen een 39ger op de klok zetten met een 10 km wedstrijd geeft de burger weer moed. Gewoon glas halfvol maken Marco,
    Groetjes.

  3. Anoniem zegt:

    Marco,

    Zit er niets dwars tussen de oortjes!
    Bij mij wel, FR gaat niet door.

    Groet Jaap

    • Oortjes?
      Man, ik heb flaporen zo groot! Windje mee gaat daarom altijd wel aardig, maar o wee als ik wind tegen heb…….
      Ik had vroeger op school niet voor niets de bijnaam “Oortje”. De meeste vrienden uit die tijd noemen mij nog zo en ik betwijfel of ze m’n echte naam weten 😉

      Je had eind jaren 70 een liedje dat helaas een hitje werd. Uit volle borst zongen mijn maatjes dan:

      Tsjonge jonge wat een oren
      Tsjonge jonge wat zijn ze groot
      Daar kun je mee naar Friesland varen
      Zonder zeilen op je boot

      Geen idee van wie dat liedje was, maar ik was blij toen het uit de hitparade verdween…..

      Groet, Marco

  4. Anoniem zegt:

    Goed bezig chef,

    Misschien moet je in Numansdorp de 39 barriere nog maar eens proberen. (als alles meezit qua weer enz.)

    • Ik ga zeker naar Numansdorp. Of daar de 39-grens geslecht gaat worden durf ik niet te zeggen. Het is wel een snel parcours met genoeg hele snelle lopers en loopsters om als een soort haas te gebruiken. Wie weet. Eerst maar weer eens wat trainingsroutine opbouwen. Ik kleed mij nu dus snel om voor een interval-training (15x 400 in 1’35” / p=100)………..als het lukt tenminste …

      • Arjan zegt:

        En hoe is de 15×400 gegaan???

      • Mislukt!!!!!!

        Het voelt nog steeds niet goed. Tijdens de training heb ik er 2 series van 5x 400m / p=100 van gemaakt. Seriepauze 200m. Wel liep ik ze in 1’35”.
        Helemaal kapot van die training van in totaal nog geen 9 km.

        Ik snap er niets van, want zaterdagochtend ging het toch best goed! Ik heb besloten minder op de bank in slaap te vallen en dus op tijd mijn bedje op te zoeken. Waarschijnlijk zit daar de oorzaak! 😦

        Groet, Marco

Geef een reactie

