Ultieme Ultraloop.

Zo nu en dan verschijnen er lijstjes met de ‘beste’ boeken over hardlopen of de ‘mooiste’ films over deze prachtige sport. Fictie en non-fictie. Welke titel het beste of de mooiste is, daarin kunnen smaken natuurlijk verschillen, maar op de lijstjes die ik gezien heb zag ik nooit de volgende boektitel:

‘The Long Walk’ van Richard Bachman uit 1979.

Richard Bachman is een pseudoniem van Stephen King, het verhaal is fictie, en het is in het Nederlands vertaald onder de titel ‘De Marathon’.

Die Nederlandse titel is niet helemaal goed gekozen, want het verhaal gaat over een dodelijk lange ultraloop met strenge snelheidsregels en definitieve straffen wanneer de regels gebroken worden.
Ik ben zelf geen ultraloper en ging nimmer verder dan ‘de marathon’, 42 kilometer en 195 meter, maar ik heb grote bewondering en veel respect voor ultralopers. Voor hen die in een stevig tempo uren aaneen rennen, honderden kilometers, soms zelfs duizenden in etappewedstrijden waarbij tientallen dagen lang afstanden van soms meer dan 70 kilometer per dag worden afgelegd. Wat een enorme wilskracht is daar voor nodig. Een ultieme drang om niet op te geven en opstandig en eigenwijs alle alarmsignalen van je lichaam te negeren.

Voor iedereen met bewondering voor de ultraloper is het boek van Jan Knippenberg, ‘De mens als duurloper’ absoluut een aanrader en een must. Jan Knippenberg heeft samen met zijn vriend en loopmaatje, Ron Teunisse, het ultralopen in Nederland een gezicht gegeven lang voordat hardlopen “hip” werd. Bezoek daarom ook eens de website van Ron Teunisse op www.ronteunisse.nl.

Waarom het boek van Stephen King nooit in de lijst voorkomt is mij een raadsel. Is het boek, het verhaal, vergeten? Is het niet goed genoeg? Hij schreef het boek al in 1966/1967 als eerstejaars student. Zelf vind hij het een goed boek maar met gebreken, psychologisch enigszins oppervlakkig.
‘Lopen is geen sport maar een manier van reizen, waarbij geest en lichaam zich voortdurend verplaatsen. Lopen is daarom kunst en geen middel ter bestrijding van welvaartskwaaltjes’, schreef Jan Knippenberg.
‘Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder’, zei Ron Teunisse ooit.

Beide uitspraken sluiten naadloos aan op de fictie in het boek van King, vind ik. Lees het verhaal wanneer je in training bent voor een marathon of ultraloop en je opziet tegen weer een lange duurloop. Lees:

‘The Long Walk’ (‘De Marathon’) van Stephen King.

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Ultieme Ultraloop.

  1. pascal zegt:

    Ken het boek niet… Ha eens googlen & bestellen.. Thanks & trainze Pascal

  2. Hoi Marco, het is leuk om te lezen dat je middels het Ultieme Ultraboek de ultralopers in het licht zet. Zelf kijk ik met trots terug op mijn p.r. van 7u36:59 op de 100 km als de RUN van Winschoten.
    Misschien ben je door dat boek geanimeerd om ook eens aan de start te staan van een of andere ultra.

    Groetjes uit Brunssum!
    Mathieu

    • Hoi Mathieu,
      Daar kun je met recht trots op zijn! Maar ook op de “kortere” afstanden boekte je prachtige resultaten. Bijvoorbeeld als 40+ er nog een PR van 2:35:05 op de marathon. Petje af!

      Ik hoop eerst mijn resultaten op de kortere afstanden nog te kunnen verbeteren. Ik loop pas 7 jaar hard, ben 42, en heb geen atletiek achtergrond. Ik hoop nog wat stapjes te kunnen maken op de afstanden tot 42.2. Ik mis ook (nog) de mentale hardheid voor langere afstanden. Ik vind mezelf nog te snel “zielig” wanneer het echt pijn gaat doen! Dus vooralsnog blijft het bij bewondering voor….

      Groet,
      Marco

  3. Martijn van den Hoek zegt:

    Hi chef,
    Ik sluit me volledig bij je aan. Geweldig boek om te lezen.
    Bedankt dat ik het eens van je heb mogen lenen.
    Martijn

Geef een reactie

