Tempo en snelheid.

Op het programma staan een paar stevige tempoblokken van 15 minuten. Ter hoogte van Hekendorp komen 2 wielrenners langszij. Een man en een vrouw van middelbare leeftijd, beiden in een rood met wit tenue, onleesbare tekst erop. “10 kilometer in 41 minuten”, roept de man achterom, en steekt ondertussen voorspellend zijn wijsvinger in de lucht. “Let op mijn woorden”, lijkt hij hiermee zijn uitspraak te willen ondersteunen. Ik kijk op het computertje met GPS om mijn linker pols en bereken snel dat ik nog moet doorrennen als ik op dit tempo 10 kilometer in 42 en een halve minuut zou willen afronden.

Ruim een kilometer verder, nog in hetzelfde tempoblok, word ik weer door twee fietsers gepasseerd. “Je doet toch nog 16,5 kilometer per uur”, zegt de zilvergrijze bejaarde man tegen mij en fietst dan snel zijn even grijze vrouw achterna. Volgens mijn Garmin Forerunner 310XT zou ik slechts 15 kilometer in een uur afleggen wanneer ik het huidige tempo een uur zou kunnen volhouden. Ik concludeer dat de fietscomputertjes van tegenwoordig wat overdrijven!

Op die lange, lange Twaalfmorgen, het 2e tempoblok, en gelukkig met elke stap weer dichter bij huis, zie ik een andere hardloper voor mij. Gezien het aantal met roodgekleurd suikerwater gevulde bidons om zijn middel, 5 stuks en nog één in de hand, bezig met een hele, hele lange duurloop. Hij lijkt stil te staan wanneer ik hem voorbij vlieg. “Dat is een pittig tempo”, roept hij mij na. Die over een minuut of 5 gelukkig voorbij is, denk ik hardop.

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Tempo en snelheid.

  1. Even tussendoor, men maakt zich zorgen op het prikbord van SeniorWeb. Al even niets van je vader vernomen. Hoop dat alles goed gaat? Met groet, Annemarie

    • Hoi Annemarie,

      Ja die ouwe…..
      Zijn (digitale) tempo & snelheid laten het af en toe afweten! Maar ik kan het SeniorenWeb geruststellen: Alles is goed met die lastpak en brombeer. Wel fantastisch dat jullie elkaar zo “in de gaten houden”. Dat is top! Volgens mij is hij nu weer “in de lucht” en bestookt hij jullie weer met vragen, opmerkingen en foto’s……

      Groet, Marco

  2. Arjan zegt:

    Chef,
    Ben benieuwd hoe het gaat met je tempo???
    Grtz

    • Welk tempo??
      Man, het gaat bar en bar slecht. Geen snelheid, geen tempo, geen niks, nada, noppes! Zelfs 45 minuten rustig draven gaat moeizaam en kost veel energie. De dokter kan niks vinden, mijn bloedwaarden zijn prima in orde……………..
      Ik weet het ff niet. Ik hou me koest, doe rustig aan en ik hoop dat het vanzelf weer over gaat!

Geef een reactie

